Wypadek na rowerze trekkingowym.

Rower trekkingowy czy crossowy – najważniejsze różnice.

Rower jaki jest każdy widzi. Jednak chcąc kupić odpowiedni rower dla siebie, dochodzimy do wniosku, że zbyt duża różnorodność konstrukcji powoduje, że nie do końca wiemy na co zwrócić uwagę. Określenie rower turystyczny nie jest już wystarczające dla sprzedawcy. Obecnie dostępne są rowery crossowe i rowery trekkingowe wywodzące się w prostej linii z rowerów turystycznych.

Cechy wspólne

Cechą wspólną rowerów trekkingowych i crossowych jest sztywna rama i duże 28-calowe koła. Obecnie również w oby dwóch typach rowerów montuje się amortyzowane widelce. Duża rama z dużymi kołami pozwala na pokonywanie dużych odległości przy zachowaniu komfortowej prostej postawy. Sylwetka rowerzysty nie jest tak mocno pochylona jak w przypadku jazdy na rowerach szosowych czy MTB. Długi dystans to również cecha wspólna rowerów trekkingowych i crossowych. Dlatego wyposażone są one w odpowiednie opony. Nieco szersze niż w rowerach szosowych, zapewniające szybką jazdę po asfaltowych drogach i miejskich ścieżkach rowerowych.

Rożne, a jednak takie same

Na pierwszy rzut oka każdy przeciętny użytkownik dwóch kółek zauważy równice między rowerem trekkingowym, a rowerem crossowym. Przede wszystkim wyposażenie i akcesoria. Rower trekkingowy, przystosowany do pokonywania długich dystansów, wyposażony jest w bagażnik, umożliwiający zamontowanie sakw rowerowych. Błotniki na przednim i tylnym kole oraz osłona łańcucha chronią od błota. Często w rowerach trekkingowych montowane są kierownice o klasycznym kształcie typu jaskółka. Chociaż często spotyka się modele o nietypowym kształcie kierownicy pozwalające na prowadzenie roweru zarówno w pozycji wyprostowanej, jak i pochylonej, zbliżonej do rowerów szosowych czy MTB. Rowery trekkingowe mają również zamontowane oświetlenie przednie i tylnie zasilane prądnicą, klasycznym dynamem lub wewnętrznym zamontowanym w piaście koła, najczęściej przedniego. Rowery crossowe pozbawione są tych dodatkowych akcesoriów. Kierownice zwykle są zbliżone konstrukcją do modeli rowerów MTB. Dodatkowo opony montowane w rowerach crossowych mają agresywniejszy bieżnik, pozwalający na poruszaniu się po utwardzonych bezdrożach. Oba typy rowerów nadają się do jazdy miejskiej – do pracy czy szkoły, ale i na weekendowe, długie wypady po za miasto. Komfort jazdy zapewniony przez duże koła i odpowiednią liczbę przerzutek (minimum 21, czyli 3×7) pozwala na cieszenie się z jazdy przy minimalnym nakładzie siły i niekoniecznie sportowej kondycji.