Najczęściej spotykane rowery w sklepach kosztują ok 1000-1500 zł. Bywają tez takie, których wartość wynosi kilka tysięcy złotych. Bez względu na cenę, rowery bardzo często kupowane są przez osoby niedoświadczeni w posługiwaniu się sprzętem rowerowym. Posiadanie roweru to nie tylko przyjemność z jazdy, ale tez obowiązki dbania o niego, w przeciwnym razie sprzęt zużyje się szybciej, straci na wartości i może powodować zagrożenie na drodze.

 

Dlaczego trzeba dbać o rower?

O rower należy dbać. Posiada części ruchome, które szybko się zużywają. Zaniedbane mogą być konieczne do wymiany nawet w połowie przewidzianego dla tej części okresie eksploatacji. Zużyte lub uszkodzone części nie spełniają już roli, dla których ją zaprojektowano. Przejawia się to najczęściej głośna lub nieprawidłową pracą. Często mogą doprowadzić do niebezpieczeństwa na drodze. Np. hamulce nie działają tak dobrze, jak powinno, czy nagle pedał roweru odpadnie od piasty.Czyszczenie przerzutki

Zaniedbanie roweru przyśpiesza konieczność wymiany części. A to rodzi koszty, często skumulowane. Osoba nie znająca się na mechanice roweru musi doliczyć jeszcze koszty serwisu, a ten bywają bardzo wysokie.

Czytaj także  Dłuższa wycieczka tylko na rowerze trekkingowym.

Zdecydowanie lepiej profilaktycznie dbać o rower i robić okresowe przeglądy, których cena nie jest taka wysoka, niż za jednym razem zapłacić kilka set złotych, by doprowadzić rower do stanu używalności.

 

Jak dbać o rower?

  1. Zacznij od czyszczenia go regularnie. Obmywaj go z piasku i błota. Drobinki piasku i kamieni bardzo szybko zużywają części ruchome, jak piasty i przerzutki.
  2. Nie zostawiaj roweru na deszczu. Powoduje to korozję metalowych części, zwłaszcza łańcucha i zębatek. Zardzewiałe części nie tylko brzydko wyglądają, ale są głośne, i często uszkadzają rower, np. może pojawić się „przeskakująca przerzutka.
  3. Nie zostawiaj tez rower na dworze zimą. Niskie temperatury skurczają metal, wysokie zaś rozszerzają. Wilgoć zamarza, a lód, który zwiększa swoją objętość może uszkodzić rower.
  4. Regularnie smaruj łańcuch rowerowy. O ten element należy dbać najbardziej, zaraz po hamulcach. Część ta zawsze powinna być nasmarowana. Nie wolno dopuścić do jego piszczenia, co jest powszechne na polskich drogach. Łańcuch należy czyścić bardzo często, aby służył jak najdłużej.
  5. Przeglądaj stan hamulców w rowerze. Szczególnie linki i klocki hamulcowe. Uszkodzone należy wymienić od razu. Jeżeli droga hamowania wyraźnie się wydłuża w pierwszej kolejności sprawdź napięcie linki. Jeżeli jakość hamowania nie poprawi się, wymień klocki na nowe. Powinieneś je wymienić także wtedy, gdy zaczną piszczeć. Ostatnim momentem na wymianę klocków jest ten, gdy będą tak starte, że będzie można zobaczyć metalowa podstawę.
  6. Regularnie kontroluj tez opony rowerowe. Nowe mogą przejechać od 2000 do 10 000 km.. Zużyte mogą przebić dentkę w najmniej oczekiwanym momencie, ale także wydłużają drogę hamowania i tracą swoją przyczepność (dotyczy to przede wszystkim rowerów MTB). Kontroluj stan bieżnika oraz wiek opony. Sprawdzaj, czy opona nie ma pęknięć.  Opony nie mogą być starsze, niż 5 lat. Czasami producenci umieszczają na oponie wskaźnik jej zużycia. Gdy zniknie, należy kupić nowa oponę.
  7. Sprawdzaj również ciśnienie w oponach. Przynajmniej raz na miesiąc, w upalne dni nawet codziennie. Im mniejsze ciśnienie, tym lepsza przyczepność, jednak na drogi asfaltowe lepiej dobrze dopompować koło, by rower lżej się prowadził. Na każdej oponie jest oznakowanie, w jakim zakresie można ją napompować.
Czytaj także  Rowerem po Polsce – co musisz wiedzieć przed?

 

Author